Kwaliteit en cliëntervaringen
GOED LUISTEREN NAAR Ú, IS ONZE BASIS VOOR KWALITEITSVERBETERING
We werken voortdurend aan de kwaliteit van onze zorgverlening. Goed luisteren naar onze cliënten en hun naasten is voor ons de basis hiervoor. Wat houdt goede zorg voor hen in, hoe ervaren zij onze zorg en wat kunnen wij verbeteren?
Op verschillende manieren achterhalen we hierover informatie. Bijvoorbeeld met familiegesprekken en evaluatiegesprekken. We laten elke twee jaar een onafhankelijk cliëntervaringenonderzoek uitvoeren en we luisteren goed naar de inbreng van de cliëntenraad. Maar uiteindelijk zijn we dagelijks met cliënten en hun naasten en met medewerkers in gesprek over wat goede zorg inhoudt; in een kleine zorgorganisatie als Regina gaat dat als vanzelf.
Samen leren en verbeteren in dialoog, dat is waar we voor staan. En daarbij kijken we graag verder dan de eigen organisatie: samen met een aantal andere kleine zorginstellingen zijn we bezig om een lerend netwerk te vormen.
Kwaliteit - Generiek Kompas
Het 'Generiek Kompas - Samen werken aan kwaliteit van bestaan' stimuleert een open gesprek en een brede blik op kwaliteit van bestaan. Het is bedoeld voor mensen die in hun dagelijks leven naast informele, waar nodig ook, professionele ondersteuning, zorg of behandeling nodig hebben, ongeacht waar ze wonen of hoe zwaar de zorg moet zijn.
De grootste verandering ten opzichte van het Kwaliteitskader van voorheen is dat het Generiek Kompas de vraag van de cliënt volgt, ongeacht waar de zorg geleverd wordt of vanuit welke wet.
In het Kompas zijn afspraken vastgelegd over samenwerking voor het organiseren van goede zorg over alle domeinen heen. Het is belangrijk dat, wanneer er een zorgvraag ontstaat, de antwoorden van zorg aansluiten bij het leven dat men leidt.
Hoe Regina omgaat met het Generiek Kompas is te lezen in het Kwaliteitsbeeld 2024.
Kwaliteitstoezicht bij Regina
De raad van toezicht van Regina houdt intern toezicht op het beleid van het bestuur en op de algemene gang van zaken in de organisatie. De inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) controleert de kwaliteit en veiligheid van de verpleeghuiszorg in Nederland. Het laatste inspectiebezoek aan Regina was in november 2020. Hier leest u het verslag van dit inspectiebezoek. Oudere inspectierapporten vindt u hier.
Governance Code Zorg
Goed bestuur en toezicht zijn belangrijke voorwaarden voor goede zorg. Om hier blijvend zorg voor te dragen werkt Regina volgens de principes van de landelijke Governancecode Zorg.
Met de Governancecode Zorg volgen zorgorganisaties zeven principes die breed gedragen zijn in de hele sector. De code is een instrument dat bijdraagt aan het waarborgen van goede zorg, het realiseren van de maatschappelijke doelstelling van zorgorganisaties en aan het maatschappelijk vertrouwen.